Pete Input

Asiantuntija

Ryhmä: Viikonloppu-Dj
Sukupuoli: 
Liittyi: Marras. 2003 |
 |
Lähetti: Heinä. 13 2010,10:24 |
 |
| Lainaa (DjUTU @ Heinä. 11 2010,05:28) | Mä en edelleenkään pysty käsittämään, että mitä pahaa on huoraamisessa, maailman vanhin ammatti ja kaikkea; "mulla on jotain mitä sä haluat, mä annan sulle mitä sä haluat ja mä saan hyvityksen siitä, molemmat osapuolet voivat olla tyytyväisiä".
Jos 90% (tai yleensä enemmän) paikan asiakkaista on sitä mieltä että parin vuoden takaiset biisit ovat kuuminta hottia, niin mikäs siinä, so be it. Ei se DJ ihan oikeasti menetä mitään asettamalla oman rimansa matalammalle tasolle kuin isojen paikkakuntien ykkösmestoissa. Pääsee vain helpommalla kun antaa virran viedä ja säästää sitten ne uudet hyvät biisit sinne minne ne sopivat paremmin.
Olen monesti tuonut julki mielipiteeni, että niille asiakkaillehan siellä sitä musiikkia ollaan soittamassa. Turha niitä on yrittää alkaa opettaa ison maailman tavoille, jää vain kehno fiilis molemmille osapuolille - DJ:lle kun "ei ne tajua" ja asiakkaille kun "ei se soita meille oikein".
Ja kaikki mitä tässä olen kirjoitellut on ihan vain omaa mielipidettäni. Saa - ja varmaan kannattaakin - olla eri mieltä. |
Yritän nyt omalta kohdaltani valottaa syitä omaan "huoraamattomuuteeni", jotta ehkä käsittäisit asian (yleiseltä kantilta) paremmin.
Ei siis "huoraamisessa" sinänsä mitään pahaa ole, mutta yritän itse välttää sitä mahdollisimman paljon koska...
1.) Tuo "huoraaminen" tarkoittaa lähinnä sitä, että mennään soittamisessa siitä kohtaa, mistä aita on matalin, eikä edes yritetä omalla kohdalla tehdä / saavuttaa jotain "parempaa", tahi edes yrittää ottaa riskejä soittamisessa, koska se on se suola tässä hommassa. Silloin dj antaa yleisölle palan itsestään ja samalla myös jyvät erottuvat akanoista. On siis soittajia jotka vain aivottomasti painavat play-nappia toisen perään ja soittavat jopa toiveet aina seuraavaksi, oli tilanne lattialla mikä tahansa ja sitten on soittajia jotka rakentavat illan kulkua ja ottavat samalla riskejä. Nämä soittajat jäävät mieleen ja antavat "vähänkään enemmän ajatteleville" asiakkaille jotain, minkä takia he tulevat toistekin. Ne muut räkä poskella olevat känniääliöt olisivat voineet jäädä (taas kerran) kotiin, mutta pakkohan nekin on päästää sisään, jotta kuppila pysyy hengissä. Noille soittaminen on sama kuin ampuisi itseään polveen, yhtä kivuliasta, muttei pakollista.
2.) Mä olen aina, siis koko urani alusta lähtien opetellut ostamaan uusia levyjä ja mielestäni dj:n kuuluu niin tehdä. Dj:n myös kuuluu soittaa niitä uusia lauluja muille kanssakulkijoille, eli tanssivalle yleisölle. Itse olen siis henkeen ja vereen AINA uuden musiikin kannalla, koska vanhat biisit oikeesti tulee jo puurona korvista ulos, eikä mulla enää ole niihin minkäänlaista intressiä. Tällä "vanhoilla" tarkoitan siis joko todella "väsyneitä" biisejä, loppuun kuluneita / soitettuja (kuten Haddaway - What Is Love), tai noin pari vuotta vanhaa matskua, jotka eivä hyvyydestään huolimatta ole vielä edes klassikoita. Miksi helvetissä niitä pitäisi soittaa, kun muutakin musaa on olemassa...
3.) Tuskin ne supastara-dj:t siellä Studio 54:ssa veivas vanhoja hittejä kansalle, jotta saivat lattian täyteen. Ehei, lattia täyttyi, koska ihmiset halusivat siihen paikkaan. Sinne vaan moni ei päässyt. Sitäpaitsi, siihen aikaan kun "diskoteekit" yleistyivät, ei edes ollut hirveästi "wanhaa" matskua soitettavaksi, koska koko juttu oli niin uusi. Mun mielestä tossa "discoteekki" hommassa juurikin kiteytyi se "idea", että musa on uutta. Oli tarkoituskin että ihmiset ottaisivat uusia biisejä avoimesti vastaan. Oli kuitenkin ensimmäistä kertaa kunnon lattia, valot, äänentoisto ja niillä oli joku tarkoitus. (voi pojat, olispa aikakone jolla pääsis edes yhdeksi illaksi kokemaan jotain uniikkia ja alkuperäistä, vaikka just tonne Studio 54:een) Mun mielestä toi homma ei edelleenkään pitäisi olla muuttunut mihinkään, mutta radiokanavat meillä ja radio-dj:t ulkomailla, ovat saaneet sen aikaan, että pitää soittaa kaikenmaailman vanhoja rallatuksia / iskelmää / rokkiveisuja / yms muuta kuulumatonta shittiä nyky-"discoteekeissä", joka on aivan perseestä. Mun mielestä koko "discoteekin" hohto oli just siinä musassa. okei okei... ne 10-15 minuuttiset versiot olis voitu jättää tekemäti, vaikka kyllähän nekin tavallaan "osuu ja uppoo" meikäläiseen edelleenkin. Toisaalta ajateltuna, ne oli siihen aikaan kova juttu, kun helvetin hyvä biisi vaan soi ja soi ja soi...
4.) Sitäpaitsi, viikottain tulee niin paljon materiaalia, ettei niistä edes ehdi puoliakaan kuuntelemaan kertaalleen läpi (vaikka kuuntelisit 24/7), kun jo seuraavan viikon materiaali kasautuu päälle ja silti se asiakas kysyy sulta: Eiks sul oo mitään hyvää / uutta? Siinä sitä sitten vaan itsekseen ajattelee, että mistä vitusta noita tampioita tulee...
Tuossa siis hieman valotusta minun kantaani asiaan. Ja kuten itsekin sanoit, asiasta voi ja saa olla eri mieltä.
Editoinut Pete Input Heinä. 13 2010,10:29
-------------- COS' We Got House
|